FAN STACK

فن استک(fanstack) برج خنک کن

فن استک(fanstack) یا محفظه فن برج خنک کن یکی از قطعات به ظاهر ساده ولی بسیار مهم است. فن استک ها در برج های خنک کننده جریان مکشی یا Induced draft cooling tower استفاده می شوند.

فن استک کولینگ تاور وظایف مهمی بر عهده دارد که برخی از این وظایف عبارتند از:

یکنواخت کردن جریان هوای خروجی از برج خنک کن.
جلوگیری از ایجاد جریان گردابی در لبه پره ها و بلیدها.
ایجاد فشار ریکاوری در قسمت بالای فن استک با توجه به فرم ونتوری.

جلوگیری از جریان گردابی بین خروجی کولینگ تاور و قسمت ورودی.
تقویت استحکام سازه ای بدنه Cooling tower
محافظت از فن، هاب، درایو شفت، موتور و گیربکس برج خنک کننده.
محافظت از پرسنل حین کار و انجام فعالیت ها تعمیراتی در زمان روشن بودن دستگاه.

شکل هندسی فن استک(fanstack)

از لحاظ هندسی فرم کلی فن استک(fanstack) به صورت ونتوری طراحی شده است. که باعث بهبود راندمان فن و هدایت بهتر هوای خروجی از برج خنک کن می شود. بدین ترتیب و با استفاده از فرمول برنولی، در قسمت بالای فن استک، مقداری فشار ریکاوری ایجاد می شود.

باید توجه داشت که فن استک علاوه بر خواص و تاثیری که در عملکرد برج خنک کن دارد؛ از لحاظ فیزیکی نیز به عنوان محافظ فن برج خنک کن و موتور و گیربکس عمل می کند.

همچنین ارتفاع فن استک موجب می گردد جریان هوای خارج شده از برج خنک کن که از لحاظ رطوبت در شرایط اشباع قرار دارد، به راحتی به سمت ورودی هوای Cooling tower حرکت نکند. که این امر نیز موجب افزایش راندمان برج خنک کننده می شود.

علاوه بر این موارد فن استک(fanstack) یا فن دک در زمان وزش باد نیز می تواند جلوی ایجاد جریان گردابی و ورود مجدد هوا به برج خنک کننده را بگیرد.
از لحاظ هندسی فن استک ها دارای فرم های هندسی خاصی هستند. که توسط سازنده طراحی و تست می گردد. در اکثر فن استک ها، نسبت مشخصی بین این ابعاد وجود دارد.

در کولینگ تاورهای مونتاژ در محل سازه بتنی و سازه فایبرگلاس – Field erected cooling tower – عموما فن استک(fanstack) ها پس از گذشت مدتی در حدود ۱۵ سال مستهلک شده و دچار ترک خوردگی و پارگی می شوند. در این شرایط کارخانجات و شرکت ها برای اطمینان از صحت عملکرد صحیح برج خنک کننده، اقدام به خرید فن استک های جدید می کنند.
فرآیند تولید فن استک(fanstack) صنعتی فایبرگلاس برای کولینگ تاور، با دریافت نقشه ها و یا نمونه موجود فن استک شروع می شود. در ادامه از روی نقشه ها و یا نمونه موجود قالب تهیه می شود و سپس با استفاده از قالب تهیه شده، فن استک ساخته می شود.

مطالب خواندنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.