خواص وینیل استر

وینیل استر ها محصول واکنش رزین های اپوکسی با اسید های غیر اشباع اتیلنی می باشند.  بجز حالات خاص، معمولا رزین های وینیل استر دارای انتهای غیر اشباع می باشند. این انتها می تواند واکنش شبکه ای شدن را انجام دهد.  همچنین  می تواند پلیمریزاسیون زنجیر های وینیل استر را انجام دهد و یا اینکه به همراه استایرن کوپلیمر شود.

اکثر وینیل استر های مرسوم با استریفیکاسیون یک رزین دی اپوکسید با یک اسید مونوکربوکسیلیک غیر اشباع، ساخته می شوند. می توان آنها را به تنهایی با واکنش رادیکال آزاد پخت نمود. و یا در مونومری مانند استایرن حل نمود و رزین مایع بدست آورد. در این صورت، وینیل استر را می توان مانند رزین پلی استر استفاده نمود.

رزین های وینیل استر که شرکت تولیدی سهند افزار پاسارگاد در تولید محصولات خود از آن استفاده می کند خواص چقرمگی و مقاومت شیمیایی بسیار بهتری نسبت به رزین های پلی استر دارند. زنجیر اصلی اپوکسی سازنده وینیل استر، موجب پیدایش چقرمگی و ازدیاد طول کششی بالاتر می شود.

جرم مولکولی رزین های وینیل استر به انتخاب نوع اپوکسی بکار رفته بستگی دارد. به این دلیل، استحکام کششی، ازدیاد طول، نقطه نرمی و واکنش پذیری رزین نهایی توسط جرم مولکولی و ساختار اولیه تعیین می شود. این موضوع، این امکان را بوجود می آورد که برای کاربرد های مختلف خواص مختلف طراحی شود. رزین های وینیل استر در مقایسه با پلی استر های غیر اشباع مقاومت شیمیایی خوبی دارند.

بخشی از این ویژگی مربوط به عدم حضور پیوند های استری در زنجیره اپوکسی می باشد. اتصالات اجزاء پلیمر، توسط پیوند های فنیل استری انجام می گیرد. این اتصالات درمقایسه با اتصالات استری در برابر اکثر محیط های شیمیایی بویژه در شرایط قلیایی شدید مقاوم ترند. اتصال استری تنها در انتهای زنجیر وینیل استر وجود دارد. این امر حملات عوامل شیمیایی را به حداقل می‌رساند.

رزین های وینیل استر شامل سه خانواده رزین های وینیل استر بر پایه بیسفنل A ، اپوکسی نوولاک و اپوکسی برمه شده می باشند. رزین های بر پایه نوولاک دارای مقاومت حرارتی و شیمیایی بهتری بوده و می تواند در این محل ها مورد استفاده قرار گیرد.

نتیجه:

با توجه به ساختار شیمیایی این رزین ها می توان گفت که این رزینها بسیاری از خواص اپوکسی ها را دارا بوده ولی مانند پلی استرها فرآیند می شوند. با توجه به افزودن استایرن به وینیل استر موجب کاهش وسکوزیته و افزایش فرآیند پذیری آن می گردد. رزین های وینیل استر بسیار چقرمه بوده و ضمنا از مقاومت شیمیایی خوبی نیز برخوردار می باشند. از این رزین ها می توان در فرآیند های مختلف نظیر لایه گذاری دستی، فیلامنت وایندینگ، و پالتروژن استفاده نمود.

شرکت تولیدی سهند افزار پاسارگاد

منبع : انجمن ویکی پدیا

مطالب خواندنی

2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.