لوله های فایبرگلاس جی آر پی

لوله های GRP

لوله های فایبرگلاس جی آر پی

لوله های فایبرگلاس جی آر پی:لوله های فایبرگلاس جی آر پی با توجه به نوع رزین مصرفی و نحوه مسلح شدن آن ها، به چندین نوع تقسیم می شوند.

که یکی از آن ها لوله های فایبرگلاس جی آر پی است ولی معمولاً نام های فایبرگلاس و جی آر پی را مترادف یکدیگر می گیرند. لوله جی آر پی دارای یک ساختار کامپوزیتی از رزین، الیاف شیشه و مواد دیگر است.

لوله های جی آر پی ناپیوسته به لوله هایی اطلاق می شود که برای تولید آنها الیاف شیشه، رزین و ماسه سیلیسی بر روی یک قالب فلزی دوار با ابعاد هندسی مشخص، پیچیده می شوند. کلمه ناپیوسته به این مفهوم است که لوله تنها به اندازه طول قالب تولید گشته و تولید لوله پیوسته نمی باشد. ویژگی این روش تولید در این است که می توان با افزایش میزان مواد مصرفی ، لوله هایی با قابلیت تحمل فشار بالا تولید نمود.

سیستم مرسوم  برای اتصال لوله های جی آر پی ناپیوسته به یکدیگر استفاده از اتصالات کاسه ای  می باشد. در این حالت وله در یک انتهای خود کوچکتر(نری) و در انتهای دیگر بزرگتر(مادگی) بوده و بوسیله اورینگ، دو لوله در محل اتصال آببند می شوند.

لوله های جی آر پی پیوسته به لوله هایی گفته می شود که برای تولید آنها از یک قالب فلزی متغیر و سیستم الیاف پیچی پیشرفته استفاده می گردد. در این سیستم لوله های جی آر پی در طول های دلخواه و بصورت پیوسته و ممتد تولید شده و محدودیت طولی در آنها وجود ندارد.

اهمیت این روش ، در سرعت تولید و امکان ساخت لوله با طولهای دلخواه بوده و می توان لوله هایی با سفتی حلقوی بالا تولید نمود. برای اتصال لوله های جی آر پی پیوسته از اتصالات کوپلینگی دو یا چند واشره استفاده می شود. در این حالت برای اتصال دو لوله به یکدیگر باید یک کوپلینگ فایبر گلاس به کار گرفته شود.

لوله های فایبرگلاس اولین بار در سال ۱۹۴۸ تولید گردید. صنایع نفت اولین مورد مصرف این لوله ها که هنوز هم عمده ترین مصرف کننده آن است. ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎی ﻓﺎﯾﺒﺮﮔﻼﺱ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﻉ ﺭﺯﯾﻦ ﻣﺼﺮﻓﯽ و ﻧﺤﻮﻩ ﻣﺴﻠﺢ ﺷﺪنﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬا لوله های جی آر پی است.

در این مشخصات فنی و به منظور سهولت، نام های فایبرگلاس و جی آر پی مترادف یکدیگر می باشند و دارای مفهوم یکسان می باشند. لوله های جی آر پی دارای یک ساختار کامپوزیتی از رزین، الیاف شیشه و مواد دیگر می باشند.

این لوله ها در مواردی مانند انتقال آب، جمع آوری فاضلاب، جمع آوری فاضلاب، جمع آوری آبهای سطحی، انتقال آب دریا، شبکه های آبیاری و زهکشی، فاضلاب های صنعتی، نیروگاه ها، صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع شیمیایی و …. کاربرد دارند.

الف) روش الیاف پیچی

ب) روش ریخته گری گریز از مرکز

البته لوله های فایبرگلاس جی آر پی به روش های فوق نیز به دو نوع تحت فشار و ثقلی تقسیم می شوند که در این بخش از مشخصات فنی، نوع تحت فشار آن مد نظر می باشد.

مطالب خواندنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.