برج های خنک کننده

برج خنک کننده فایبرگلاس

برج خنک کننده فایبرگلاس (fiberglass cooling tower) به نوعی از برج خنک کننده گفته می شود که در ساخت بدنه آن از جنس فایبرگلاس استفاده شده باشد. امروزه به دلیل مزایای فایبرگلاس، از آن به جای فلز در ساخت بدنه برج خنک کننده استفاده می شود،که به دلیل جنس بدنه در مقابل رطوبت و نور آفتاب بسیار مقاوم می باشد به هیچ عنوان دچار زنگ زدگی و یا خوردگی نخواهد شد و در اشکال مختلف اعم از مدور، مکعب و در رنگ های متنوع ساخته می شود. قطعات فایبرگلاس در طول زمان مقاومت و استحکام خود را حفظ کرده و به هیچ عنوان دچار شکست نخواهند شد.

فایبرگلاس از رزین و الیاف شیشه تشکیل می شود و بسیار سبک و بسیار مستحکم است. برای قطعات و دستگاه هایی که در فضای آزاد و تحت شرایط آب و هوایی سخت نصب می گردند بسیار مناسب است و قابلیت ساخت به هر شکل و اندازه را دارد. فایبرگلاس در قیاس با فلز و چوب انبساط کمتر و عمر بیشتری دارد.

انواع برج خنک کننده فایبرگلاس

 مدور : برج خنک کننده گرد از جنس فایبرگلاس که به شکل مدور ( بطری شکل ) ساخته می شود. قطعات بدنه به صورت چند تکه و به وسیله پیچ و مهره متصل می گردند.

مکعب: برج خنک کننده از جنس فایبرگلاس که به شکل مکعب مربع و یا مکعب مستطیل ساخته می شود. این برج می تواند به صورت برج با جریان متقاطع باشد و یا برج با جریان مخالف.

در گذشته در ساخت برج خنک کننده از فلز و چوب استفاده می شد، ولی امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی در ساخت برج های خنک کننده از جنس فایبرگلاس و انواع پلاستیک ها استفاده می شود. مهمترین مسئله در برج خنک کننده وجود رطوبت و خوردگی می باشد، قطعات به کار رفته طوری انتخاب می شوند که در مقابل زنگ زدگی و خوردگی در برج خنک کننده بالاترین مقاومت را داشته باشند. مواد خام به کار رفته در ساخت قطعات فایبرگلاس و همچنین ضخامت ساخته شده بسیار اهمیت دارد و در صورت عدم رعایت می تواند تجربه بسیار بدی در استفاده از برج خنک کننده فایبرگلاس(fiberglass cooling tower) به جا بگذارد.

برج خنک کننده فایبرگلاس(fiberglass cooling tower) نسبت به برج خنک کننده فلزی دارای وزن کمتری می باشد و در استحکام و مقاومت برابری می کنند. همچنین در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است، انعطاف پذیر و قابل ترمیم است و عمر و دوام طولانی تری نسبت به برج خنک کننده فلزی مشابه دارد.

در مجموع انتخاب نوع و جنس بدنه برج خنک کننده به عهده کارفرما و براساس معیار های مختلف تشخیص داده می شود، هر کدام از برج های خنک کننده کاربرد و استفاده مشخص دارند ولی برای استفاده معمول در کارخانجات جنس فایبرگلاس پیشنهاد می گردد.

مطالب خواندنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.