چرا فایبر گلاس؟ در باره کاربرد فایبرگلاس بیشتر بدانیم

کاربرد خای فایبرگلاس

چرا فایبر گلاس؟ در باره کاربرد فایبرگلاس بیشتر بدانیم

_

چرا فایبر گلاس؟

فایبر گلاس به انگلیسی: (Fiberglass) کامپوزیتی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است که از پشم شیشه به عنوان ماده تقویت کننده و از مواد پلیمری به عنوان مواد زمینه استفاده می‌شود; در ساخت مخازن بکار می‌رود. انواع رزین‌ها در ساخت مخازن فایبرگلاس عبارتند از: پلی استر، ونیل استر، اپوکسی، پلی استرها ضعیف در برابر خوردگی بوده و ونیل استر مقاومت خوب در برابر خوردگی داشته و اپوکسی مقاوم در برابر خوردگی و دما می‌باشد;  چگالی فایبر گلاس در حدود ۱۸۵۰-۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است ; ورق فایبرگلاس از مخطوط رزین پلی استر، الیاف شیشه، رنگ و مواد دیگری تشکیل شده‌است.

تاریخچه

صنعت فایبرگلاس در ایران باز می گردد به قبل از انقلاب با ساخت قطعات محدود خودرو، ورقهای پوششی، قایقهای تفریحی کوچک و…  که توسط افراد انگشت شمار انجام می شد; تنها شرکت معتبر در آن زمان شرکت زامیاد بود که قالب درب موتور کامیون ولوو و متعلقات آن را از کشور سوئد وارد کرده و قطعات آن را تولید می کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی;  این صنعت نیز با ساخت پل های شناور، قایقهای مختلف، قطعات موشک، مخازن خودروهای ضد شیمیائی و…. شکوفا گشت .با اتمام جنگ تحمیلی و راه اندازی صنایع کشور; دور جدیدی در فایبرگلاس با نامهای اختصاریFRP  و GRP  و…بوجود آمد;  تولید ورق فایبرگلاس در ایران از دهه ۶۰ و تقریباً بعد از جنگ ایران و عراق شروع شده‌است.

کاربرد ورق‌های فایبرگلاس در مکان‌هایی است که پوشش همراه با نور نیاز داشته باشند .

موارد مصرف فایبرگلاس:

قالب ها و قطعات صنعتی

قالب ها و قطعات صنایع هوایی

قالب ها و قطعات صنایع دریایی

قالب ها و قطعات صنایع ساختمانی

مزیت فایبر گلاس  به عایق های سنتی

عایقهای سنتی معمولاً از یک طرف عایق هستند و درصورت نفوذ آب به زیر آن مانند تاول از بدنه جدا می شوند،

در اثر حرارت ذوب شده و قیر آن سرازیر می شود،

در صورت غوطه وری در آب کنف موجود در قیر و گونی پوسیده و از بین می رود،

در مقابل سرما و فشار آب یخ زده موجود در سطح مقاومت ندارند،

در مقابل اشیاء تیز و ریشه درختان مقاومت ندارند و…..

می توان از فایبرگلاس برای جلو گیری از نفوذ آب استفاده کرد(در شهرهائی که سطح آبهای زیرزمینی بالاست فایبرگلاس کاملا جواب داده است)،

فایبرگلاس پس از سخت شدن، جسم جامد بوده و سرما و گرما تاثیری در آن ندارد،

فایبرگلاس مقاوم در مقابل ریشه درختان و گل و گیاه می باشد،

فایبر گلاس در مقابل فشارهای وارده بر ساختمان به خوبی مقاومت می کند،

فایبرگلاس در محیط های اسیدی و قلیائی مقاوم است.

ساخت و تولید

کامپوزیت ها یا قطعات فایبرگلاس دارای رتبه اول گسترش کاربرد در صنایع مختلف هستند; وزن سبک، استحکام بالا، دوام قابل توجه، مقاومت در برابر خوردگی، پایداری نسبی در برابر اشعهUV، مقاومت شیمیائی و سرعت و سهولت تولید از ویژگی های ساخته ها و تولیدات فایبرگلاسی می باشد;  قطعات فایبرگلاس در هر شکل، کیفیت سطحی و طرحی می توانند تولید شده و ضمن دارا بودن خواص مکانیکی طراحی شده; از صرفه اقتصادی قابل توجهی در قالب سازی نیز برخودار می باشند.

چنانچه پیشتر گفته شد، از ویژگی های اصلی فایبر گلاس سبک بودن و مستحکم بودن و سهولت ساخت است; که باعث تولید انواع قطعات از جنس فایبرگلاس شده است; طراحی، مدل سازی، قالبگیری و تولید انواع قطعات فایبرگلاس از قبیل سپر انواع خودروها، انواع پوشش های سقف، گنبدهای یکپارچه، فلاورباکس، استخر های پیش ساخته، صندلی ها و مبلمان شهری، مصنوعات پارکی و قطعات شهربازی، اتاقک ها، سینک های ضد اسید، سپتیک تانک ها، چربی گیرها، وان های آبکاری با اسید، مخازن نگهداری مایعات مختلف و شناورهای ماهیگیری و تفریحی و نظامی; از ظرفیت ها و قابلیت های فایبرگلاس در ساخت و تولید می باشد.

همچنین از دیگر کاربردها و مزیت های فایبرگلاس در زمینه قالبسازی می باشد; که در مقایسه با قالب های فلزی از سرعت قابل توجه و هزینه مقرون به صرفه تری برخوردار می باشد.

ایزولاسیون

عایق فایبر گلاس یک پوشش پلمیری مستحکم و سبک بوده و با خواص برتر; جایگزین بسیار مناسب برای سایر عایق های سنتی می باشد;  این پوشش ترک های سطحی را می پوشاند و چسبندگی مناسبی به انواع سطوح سیمانی و بتنی دارد و باعث مقاومت در مقابل عوامل جوی، اشعه UV و همچنین دوام و طول عمر سازه می گردد; بعد از اعمال روی سطح، لایه های مقاومی در برابر نفوذ آب و رطوبت ایجاد می کند و در برابر ترک خوردن ناشی از گرم و سرد شدن مکرر و نشست های ساختمان مقاوم می باشد.

دیگر مزایای عایق فایبرگلاس

از دیگر مزایای این عایق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد پوشش یکپارچه و بدون درز

مقاوم در برابر فشار آب بالا

اجرای رنگ روشن و عدم جذب گرما

بهداشتی و بدون آلودگی زیست محیطی در مخازن آب آشامیدنی

سبک بودن (کاهش بار مرده ساختمان)

قابل اجرا بودن بر روی سطوح افقی و عمودی و شیبدار

امروزه برای عایق کاری مخازن آب آشامیدنی که معمولاً زیر ساختمان از جنس بتون ساخته می شود، بهترین عایق، فایبرگلاس با فرمول سازگار با مواد غذائی می باشد که بالاترین مزیت استفاده از آن جلو گیری از نفوذ آب های آلوده به داخل مخزن می باشد.

همچنین فایبرگلاس یک عایق ضد ریشه محسوب می گردد که مورد استفاده در روف گاردن و ایجاد فضای سبز در طبقات است. عایق رطوبتی فایبرگلاس جهت ایزولاسیون بام، سرویس های بهداشتی، آشپزخانه، استخر، سونا، ایزولاسیون پروژه های صنعتی و استخرهای ذخیره آب کشاورزی و حوضچه های پرورش آبزیان، شیروانی ها، ایزولاسیون یکپارچه بر روی سطوح شیبدار و گنبدی، ساخت برج های خنک کننده، کانکس ها و …کاربرد دارد.

مطالب خواندنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.