چربیگیر فایبرگلاس چیست و چه مزایایی دارد؟

چربی گیر های فایبرگلاس

چربیگیر فایبرگلاس چیست و چه مزایایی دارد؟

_

چربیگیر دستگاهی جهت جداسازی روغن و چربی از مایعات خارج شده از رستوران، آشپزخانه، تالار، قنادی و سایر اماکن عمومی و اداری یا تجاری می باشد که تحت عنوان چربی گیر فاضلاب از آن یاد می شود.

فرآیند تولید پساب چرب در آشپزخانه و رستوران و حذف روغن از آب
روغن های گیاهی و حیوانی به عنوان یکی از منابع اصلی در طبخ غذا به شمار می آیند. در فرآیند طبخ غذا عملیاتی چون شستشوی ظروف آشپزخانه ، آبکشی غذا و خوراکهای چرب و برنج ها و کفشویی آشپزخانه باعث تولید حجم قابل توجهی پساب چرب می شود. این پساب، عمدتا محتوی چربی، روغن و پسماندهای غذا می باشد و در گروه پساب ها و فاضلاب های چرب طبقه بندی می گردد .

الزام استفاده از چربی گیر و مشکلات ناشی از ورود چربی و روغن (FOG) به شبکه فاضلاب
ورود فاضلاب های حاوی چربی و روغن به شبکه جمع آوری فاضلاب باعث رسوب ذرات چربی و روغن در دیواره لوله ها و اتصالات و بالتبع گرفتگی (Fouling) اتصالات می شود. از طرف دیگر در اکثر رستوران های بین شهری مستقیماً پساب آشپزخانه را به داخل چاه تخلیه می کنند. این امر باعث گرفتگی روزنه های دیواره چاه و در نتیجه کاهش قدرت جذب چاه می شود. بنابراین استفاده از چربی گیر جهت جداسازی و حذف ذرات چربی و روغن از پساب، قبل از ورود به شبکه فاضلاب امری ضروری می باشد.
به منظور جداسازی ذرات چربی و روغن از فاضلاب آشپزخانه و رستوران ها می بایست قبل از اتصال این فاضلاب به شبکه اصلی و یا تخلیه به چاه از یک واحد چربی گیر (Grease Trap) بهره گرفت.

ساختار چربیگیر فایبرگلاس:
چربیگیر فایبرگلاس تولیدی شرکت سهند افزار پاسارگاد توسط یک دیواره به سه قسمت تقسیم شده است. در قسمت اول سبد آشغالگیر چربی گیر فایبرگلاس دانه ریز نصب شده است تا ذرات جامد را از جریان فاضلاب جدا نماید. مواد جامد عبوری از سبد آشغالگیر چربی گیر فایبرگلاس در کف ناحیه اول تجمع یافته که یا به مرور هضم می شود و یا در صورت لزوم می توان آنها را تخلیه کرد. در انتهای بخش اول، مدیای متراکم (Packing) از جنس پی وی سی نصب شده است که باعث تغییر جهت ناگهانی جریان فاضلاب از حالت افقی به حالت عمودی می گردد. این تغییر جهت جریان از یک طرف در شناور سازی چربی بسیار موثر است و از طرف دیگر باعث ممانعت از فرار چربی محلول توسط انتهای لوله خروجی فاضلاب می گردد.

مزایای چربیگیر فایبرگلاس
استفاده از چربیگیر فایبرگلاس ضمن سادگی کاربرد، هزینه بسیار کمتری را به همراه دارد. با توجه به اینکه چربی دارای وزن مخصوص کمتر از فاضلاب می باشد، در صورت ایجاد شرایط محیطی مناسب، چربی موجود در فاضلاب به راحتی به سطح فاضلاب آمده و می توان آن را از جریان فاضلاب حذف کرد. استفاده از چربی گیر فایبرگلاس این شرایط را برای فاضلاب آشپزخانه ها فراهم می کند و در صورت کاربری مناسب، قادر به حذف بیش از ۹۸ درصد چربی موجود در جریان فاضلاب خواهد بود.

مهمترین مزایای چربیگیر های فایبر گلاس تولیدی شرکت سهند افزار پاسارگاد عبارت است از:
· قابلیت ساخت و مونتاژ در محل پروژه

· قابلیت ساخت در ابعاد دلخواه

· ایزولاسیون کامل و بدون بو

· مقاومت بسیاربالا در مقابل خوردگی و مواد شیمیایی

· حمل و نصب آسان

· قابلیت جابجایی محل استقرار

· عمر طولانی

· عدم نیاز به عایقکاری و تعمیر

· بالاترین عملکرد جداسازی ذرات چربی از فاضلاب بدلیل استفاده از مدیا و اندازه گیری دقیق مقاطع

· برخورداری از ونت هوا جهت دفع بوی ناشی از لیز شدن چربی

· دارای سبد آشغالگیر قابل تعویض

· دارای دو دریچه جهت بازدید دوره ای

مطالب خواندنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.